מטרות מודל מילטון

כדי שנוכל להתחיל להבין את מודל מילטון לעומק, נרצה לחזור קצת על הרקע של מודל מילטון אותו למדת בקורס:

NLP הוא תחום שנוצר מתוך דיגום צורות החשיבה וההתנהגות שהפכו אנשים לבעלי תוצאות יוצאות דופן בתחומם. אחד מאותם אנשים שעליהם ביססו את המודל המקורי של NLP הוא אבי ההיפנו-תרפיה, מילטון היילנד אריקסון.

מילטון היילנד אריקסון היה פסיכולוג ופסיכיאטר אמריקאי שחי בין השנים 1902 ל-1980. בתוך עבודתו, הצליח אריקסון ליצור שינוי מהיר בצורה יוצאת דופן אצל לקוחותיו תוך שילוב בין מטאפורות, שימוש נכון בשפה והיפנוזה.

בתוך NLP ישנם 3 מודלים ראשיים של שימוש מוכוון בשפה: מודל העל, מודל מילטון ומודל חלקות לשון. בדומה לכל דבר אחר ב-NLP, לכל אחד מהם יש את המטרה שלו ואת התוצאות שאנחנו מעוניינים להשיג בעזרתו.

כאשר אנחנו משתמשים במודל מילטון אנחנו מכוונים ליצור עיוותים, מחיקות והכללות בתפישה של האדם השני. הסיבה לכך היא פשוטה – על ידי העיוותים, המחיקות וההכללות אנחנו עוזרים לאדם שמולנו לשנות את המיקוד שלו ובכך רותמים אותו להבין, להסכים ולשתף אתנו פעולה.

כדי ליצור את העיוותים, המחיקות וההכללות אנחנו משתמשים ב-2 טכניקות ראשיות, מהן כל השאר נשאבות:

1. שתילת הצעות כלליות – ההצעות הכלליות מתפקדות כמעין תוכנות רב שימושיות. הן משתמשות בשפה כללית שמאפשרת לאדם השני להשלים את החסר ובכך מאפשרות לתת המודע להשלים את המידע שאיננו יודעים או מעוניינים להשלים בעצמנו.

דוגמא להצעה כללית יכולה להיות “מרגע לרגע קל לך יותר להקשיב לאנשים”. את הכלליות נוכל לראות בכל חלק כמעט של המשפט: על אילו רגעים מדובר בביטוי “מרגע לרגע”? באיזה רגע זה מתחיל ובאיזה מסתיים? איך זה נהיה יותר קל? מיהם האנשים?

עם זאת, תת המודע משייך את המידע בהתאם להקשר בזמן המתאים. על ידי השלמת המידע החסר, תת המודע משיג סגירה (מהשיעור על גשטאלט, זכרת נכון) ועל ידי כך נותן למשפט המקורי את המשמעות המלאה שהייתה חסרה בו.

2. שתילת פקודות מדויקות – הפקודות המדויקות מכווינות את האדם שמולנו לבצע פעולה בצורה מאוד ספציפית. אנחנו נשתמש בפקודות המדויקות כשיש משמעות לדרך המדויקת שבה אנחנו מגיעים אל המטרה ולמטרה מאוד ספציפית.

דוגמא לשתילת פקודה מדויקת היא “מתי תעדיף להביא לי את הספר, בשעה 20:00 היום או מחר ב-10:00 בבוקר?”. את הדיוק נוכל לראות בכך שאנחנו מדברים על ספר ספציפי תוך שימוש ב-ה’ הידיעה ובהצבת 2 אפשרויות מוגדרות היטב של זמן שביניהן ניתן לבחור. 

כדי לוודא שהבנת את היחידה הזו, יש לענות על השאלון הבא:

תפריט נגישות

Scroll to Top

איזה כיף שהגעת!

עכשיו צריך רק להיכנס ולהמשיך ליהנות מהקורסים

זה מה שמצאנו בסל הקניות שלך: